Zabiegi

W GABINECIE KWALIFIKUJĘ PACJENTÓW DO SZEROKIEGO ZAKRESU ZABIEGÓW:

- zabiegi okuloplastyczne,
- zabiegi usunięcia zaćmy,
- zabiegi przeciwjaskrowe metoda klasyczną,
- zabiegi laserowe (kapsulotomie w zaćmie wtórnej i irydotomie w predyspozycji do wystąpienia jaskry zamykającego nie kata przesączania).

Operacje powiek

Oczy są oknami duszy i na nich przede wszystkim skupiamy uwagę w kontaktach międzyludzkich. Wraz z rozwojem różnych metod odmładzania twarzy do tej pory najwiecej uwagi poświęcono okolicy okołooczodołowej. Daje to rozległe pole do pracy okulistom zajmującym się zabiegami okuloplastycznymi.

Piękno jest marzeniem każdego człowieka, a wzorce piękna, którym jesteśmy wierni dziś, powstawały już od starożytności. Zabiegi okuloplastyczne pomagają nam pozbyć się wielu niedoskonałości i kompleksów estetycznych, które mają często negatywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne oraz życie prywatne i zawodowe. Na nasze piękno i urodę nieubłagalny wpływ ma niestety upływający czas i tempo życia.

Okuloplastyka

część okulistyki zajmująca się leczeniem schorzeń aparatu ochronnego oczu

Okuloplastyka

- usuwanie wszelkich zmian z powiek np: brodawek, kępek żółtych, włókniaków, cyst, kaszaków, guzów nowotworowych
- korekcją nieprawidłowego ustawienia powiek (opadanie powieki górnej, podwijanie i odwijanie powieki dolnej )
- blefaroplastyka czyli usunięcie nadmiaru opadającej wiotkiej skóry z usunięciem przepuklin tłuszczu oczodołowego

Kwalifikacja pacjenta do zabiegu na powiekach (ocena przedoperacyjna)

-przeprowadzenie wnikliwego wywiadu z pacjentem (aktualny problem, stosowane leki, przebyte zabiegi chirurgiczne i laserowe oraz preparaty stosowane w medycynie estetycznej)
-podstawowe badanie okulistyczne
-badanie okuloplastyczne (pomiary, asymetria w budowie twarzy )
-omówienie schorzenia występującego i ewentualnych wskazań do zabiegu okuloplastycznego u pacjenta
-zaproponowanie właściwego zabiegu wraz z przedstawieniem przygotowania do zabiegu, przebiegu zabiegu wraz ze znieczuleniem oraz okresu rekonwalescencji
-omówienie możliwych powikłań i skutków ubocznych zabiegu
-przedstawienie alternatywnych metod leczenia
-wykonanie dokumentacji fotograficznej

Jak przygotować się do zabiegu na powiekach

Przez 7 dni przed zabiegiem nie należy przyjmować leków wydłużających czas krzepnięcia, ponieważ zwiększają one ryzyko krwawienia podczas zabiegu (np. polopiryna, aspiryna, acenokumarol). Odstawienie w/w leków lub zamiana na zastrzyki z heparyną drobnocząsteczkową powinna się odbyć w porozumieniu z lekarzem prowadzącym chorobę ogólną.

Zalecenia po zabiegu na powiekach

Po każdym zabiegu w obrębie powiek zaleca się stosowanie na ranę pooperacyjną maści ocznej z antybiotykiem. Można stosować na operowana okolicę okłady z „suchego zimna” celem zmniejszenia obrzęku pooperacyjnego. W bezpośrednim okresie pooperacyjnym zaleca się unikanie intensywnego wysiłku fizycznego, korzystania z basenu i sauny, opalania się. Po zabiegu może wystąpić ból o niewielkim nasileniu, rzadko wymagający stosowania ogólnodostępnych środków przeciwbólowych (np. zawierających paracetamol).
Szwy skórne usuwa się około 7 dni po zabiegu.

Co może czekać pacjenta po zabiegu

- krwiak i obrzęk pooperacyjny (w przypadku zabiegu obejmującego powieki górne może wystąpić na powiekach dolnych ze względu na grawitacje)
- blizna, która po okresie rekonwalescencji staje się niewidoczna (osobnicza skłonność do tworzenia się bliznowców, niemożliwa do stwierdzenia w okresie przedoperacyjnym, może spowodować, że blizna jest widoczna)
- asymetria powiek (często wrażenie takie może sprawiać przejściowy obrzęk pooperacyjny)
- przejściowe trudności w domknięciu powiek – samoistnie ustępująca dolegliwość, spowodowana obrzękiem pooperacyjnym i szwami skórnymi

Przeciwskazania do zabiegu na powiekach

- ciężkie choroby ogólnoustrojowe (systemowe), np. niewydolność krążenia, wątroby, rozchwiana cukrzyca, nieuregulowane ciśnienie tętnicze krwi, skazy naczyniowe, niedokrwistość
- aktualne infekcje, (choroby zębów), stany ropne skóry twarzy

Możliwe powikłania każdego zabiegu

Każdy zabieg operacyjny obarczony jest ryzykiem powikłań. Doświadczenie lekarza i zespołu medycznego, stosowanie sprawdzonych metod i procedur oraz najlepszego sprzętu sprawia, iż ryzyko można bardzo obniżyć, jednak nie da się go wyeliminować.

Kilka słów o najczęstszych schorzeniach i wykonywanych zabiegach na powiekach

Wiotkość skóry powieki górnej (blefarochalaza) jest to schorzenie związane najczęściej z wiekiem, polegające na utracie elastyczności i pojawieniu się zwisającej wiotkiej skóry powiek górnych.

Blefaroplastyka - wskazania:
- ograniczenie pola widzenia
- zmęczenie oczu i bóle głowy
- ciężkość i obrzmienie powiek
- podnoszenie brwi i marszczenie czoła
- defekt kosmetyczny

Opis zabiegu: plastykę powiek przeprowadza się w warunkach sali operacyjnej w znieczuleniu miejscowym. Zabieg zaczyna się wykonaniem rysunku operacyjnego na skórze z uwzględnieniem bruzdy powiekowej- wtedy blizna jest niewidoczna. Operacja obejmuje precyzyjne nacięcie i usunięcie nadmiaru wiotkiej skóry w postaci odpowiednio ukształtowanego paska skóry i mięśnia okrężnego oka oraz usunięcie i zaopatrzenie przepuklin tłuszczu oczodołowego, co znacznie pogłębia strop powieki górnej, odmładzając za tym oko. Ranę zszywa się warstwowo szwami. Zabieg trwa około 45-60 min.

Wiotkość skóry powieki dolnej Plastyka powiek dolnych jest wskazana u osób z nadmiarem tkanki tłuszczowej podskórnej oraz z wiotkością skóry powiek dolnych. Opis zabiegu: plastykę powiek dolnych przeprowadza się w warunkach sali operacyjnej w znieczuleniu miejscowym. Zabieg zaczyna się wykonaniem rysunku operacyjnego na skórze poniżej brzegu rzęs z uwzględnieniem bruzdy powiekowej- wtedy blizna jest najmniej niewidoczna. Operacja obejmuje precyzyjne nacięcie i odpreparowanie wiotkiej skóry od dolnego brzegu oczodołu, a następnie przecięcie przegrody oczodołowej i likwidacja worków tłuszczowych pod oczami. Zabieg kończy się i usunięcie nadmiaru wiotkiej skóry w postaci odpowiednio ukształtowanego paska skóry i założeniem szwów skórnych. Zabieg trwa około 1,0-1,5 godz.

Opadanie łuku brwiowego Poniżej górnego brzegu oczodołu jest to przemieszczenie skóry w obręb górnej powieki powodując smutny i zmęczony wyraz twarzy. Leczenie polega na wycięciu pasma skóry bezpośrednio nad łukiem brwiowym.

Odwinięcie powieki jest to schorzenie polegające na poziomym zwiotczeniu powieki i odstawaniu brzegu powieki od gałki ocznej. Powoduje to nadmierne łzawienie a czasem nawet ból oka oraz mankament kosmetyczny. Leczenie polega na skróceniu powieki i przywróceniu prawidłowego działania poszczególnym warstwom powieki.

Podwinięcie powieki (entropion) Wynika również z poziomego zwiotczenia powieki i powoduje rotację brzegu powieki wraz z rzęsami w kierunku gałki ocznej co powoduje tarcie rzęs o gałkę, ból, łzawienie i nawracające infekcje oczu a czasem nawet owrzodzenia rogówki. Leczenie polega na skróceniu powieki i przywróceniu prawidłowego działania poszczególnym warstwom powieki.

Opadanie powieki górnej (ptoza) Polega na nieprawidłowym, niskim ustawieniu brzegu powieki górnej i częściowym lub całkowitym przesłanianiu źrenicy, a co za tym idzie znacznym ograniczeniu pola widzenia. Ptoza zazwyczaj jest schorzeniem związanym z wiekiem i wynika z nieprawidłowego działania mięśnia dźwigacza powieki górnej. Leczenie polega na resekcji mięśnia dźwigacza lub wzmocnieniu działania rozcięgna mięśnia.

Łagodne zmiany powiekowe (kępki żółte, brodawki, cysty, włókniaki). Leczenie tych zmian jest wskazane ze względów kosmetycznych i polega wycięciu zmiany i estetycznym szyciu rany z kolei guzy nowotworowe i zmiany podejrzane o złośliwość wymagają szybkiego usunięcia z odpowiednim marginesem tkanek i badania histopatologicznego.